Bangsa Mandailing itu tinggal di Tanah Abang , yaitu di Mandailing Godang dan Mandailing Julu. Para keturunan in kemudian bermigrasi ke Tanah Adik di Kota Pinang, Kampung Raja, Panei dan Sri Bilah.

Istilah Batak Mandailing timbul setelah Tuanku Rao ( Fakeh Muhammad ) yang Pasaman, yang merupakan Panglima Perang Angkatan Padri Tuanku Imam Bonjol, manaklukkan seluruh Tanah Mandailing dan kemudian menyerang Toba Tapanuli Utara pada tahun 1818 dalam peperangan yang dikenali sebagai Tingki Ni Padri.

Dalam Perang Tingki Ni Padri, Tuanku Rao memaksa ribuan orang tawanan perang yang berketurunan Batak ( Toba ) eksodus ke Tanah Mandailing pada tahun 1821. Tawanan-tawanan ( Hatoban di dalam bahasa Mandailing ) dijadikan budak dan ditempatkan secara berkelompok di setiap buah huta atau kampung di Tanah Mandailing.
Riwayat ini diterangkan dengan jelas oleh Profesor Dr. W. Bonar Sidjabat seorang penulis Batak yang sangat terkenal di Indonesia di dalam bukunya yang bertajuk ‘Ahu Si Singamangaraja’. (1985)

Menurutnya, Golongan Hatoban berketurunan Toba ini dilarang bergaul dengan orang ramai ( umum ) dan tidak dibenarkan sama sekali mengadakan pesta suka-ria. Jika ada pesta di sesebuah huta, mereka ini tidak dibenarkan untuk menari. Mereka juga tidak boleh mendapat jambar juhut atau jambar hata (daging). Mereka ini hanya boleh memakan sisa atau tulang-tulang yang ditinggalkan.

Golongan hatoban ini diharamkan sama sekali memakai kain Ulos Ragi Idup yang merupakan raja segala Raja ulos. Mereka hanya dibolehkan memakai kain Ulos Sibolang atau Suri-Suri, itupun terbatas dalam upacara kekeluargaan mereka saja. Tidak boleh ianya dipakai di khalayak ramai.

Mereka tidak boleh memotong kerbau atau kambing, tidak boleh mengembangkan payung kuning dan tidak boleh menyentuh atau memukul Gondang. Mereka tidak boleh memiliki tanah dan pondok buruk tempat tinggal mereka mestilah diperbuat daripada buluh dan tangga rumah mereka hendaklah berjumlah angka genap dan tidak boleh berangka ganjil. Mereka tidak dibenarkan menunggang kuda atau kerbau serta dilarang memakai pakaian yang menutup bahu dan lutut mereka. Pendek kata mereka langsung tidak dibenarkan memiliki sebarang kebesaran. Mereka hanya diperintahkan untuk bekerja di tanah sawah sebagai budah upahan semata.

Seorang hatoban ataupun keturunan-keturunannya akan diberikan nama baru yang akan menjadi nama panggilan mereka selama-lamanya. Seseorang yang merupakan generasi ketiga hatoban yang berketurunan Batak ini diberi nama Si huting , Si Hambing. Kalau ada tetamu yang datang ke rumah tuannya, orang yang merupakan generasi ketiga hatoban yang bernama huting itu diwajibkan mengiau seperti kucing. Mereka dilarang bercakap seperti manusia. Taraf keturunan hatoban Batak ini akan jatuh dari generasi ke generasi dan nama binatang yang diberikan kepada generasi baru juga akan bertambah buruk dan hina. Generasi keempat yang merupakan anak kepada huting itu akan dinamakan babi. Lantaran itu jika ada tetamu yang datang ke rumah tuannya, mereka diwajibkan menguak seperti babi. Begitulah hinanya keturunan-keturunan hatoban Batak ini. Jikalau generasi keempat dipanggil babi, generasi kelima sudah pasti diberi nama yang lebih buruk dan lebih hina daripada babi. Apatah lagi orang-orang yang mengaku generasi keenam dan ketujuh Batak. Namanya pasti lebih buruk daripada babi. Begitulah hinanya keturunan-keturunan hatoban Toba ini. (85) – W. Bonar Sidjabat.

Namun keturunan-keturunan hatoban Batak yang menetap di Tanah Mandailing inilah yang kemudiannya dikenali sebagai Batak Mandailing yang bermaksud orang-orang Batak yang merupakan tawanan perang yang kemudiannya dijadikan hatoban atau budak abdi di Tanah Mandailing. Lantaran itu bolehlah dikatakan bahwa pengertian ‘Toba’ dan ‘Ha-toba-n’ di Tanah Mandailing itu adalah sinonim.